Derbi GPR 125 moottorin rakentaminen

Meillä on rakennettavana nyt mielenkiintoinen kevytmoottoripyörä, tai oikeastaan sen tekniikka. Pyöräon siis Derbi GPR 125, josta aletaan rakentamaan vähän nopeampaa. Yamaha DT 125 pyörässä on sama moottori, vinkkinä kaikkille DT omistajille. Ulkoisesti pyörä tulee myös muuttumaan paljon, mutta niistä jutuista myöhemmin. Pyörää rakennetaan tytölle koulumatkaajoon niin ei ole aina myöhässä koulusta.

Ensimmäiseksi moottoriin tilattiin Athenan 170cc kitti ja purettiin moottori kunnostusta varten. Kampiakselista löytyi kuitenkin ongelma kun laakeri oli päässyt pyörähtämään siinä, joten täytyi tilata uusi kampiakseli. Uudeksi akseliksi valikoitui Yamaha WR 200 alkuperäinen kampiakseli, jolla saadaan nostettua kuutiot 200cc pintaan.

Sylinterin kannessa on vaihdettava palotila, johon on helppo sorvata eri kokoisia inserttejä.

Kampiakseli ei suoraan sovi paikalleen lohkoihin vaan vaatii koneistusta.


Osat moottoriin alkaa olla hankittu ja niitä pääsee nyt sovittelemaan paikoilleen.

Seuraavaksi aletaan miettimään pakoputkea ja sytytystä. Sytytyksenä tulee olemaan HPI:n järjestelmä ohjelmoitavalla ennakolla.