Helppo tapa vaihtaa moottoripyörän ja mopon pyöränlaakerit

Takapyörän laakerin asennustyökalu

Pyöränlaakerit kannattaa vaihtaa ajoissa, jotta huonokuntoinen laakeri ei riko vanteen napaa. Laakeri kun on huonossa kunnossa saattaa sen ulkokehä pyörähtää navassa ja sen jälkeen joutuu koneistamaan laakerin pesän uusiksi tai heittämään koko vanteen menemään.

Usein tulee vastaan varsinkin mopoja missä pyörän laakerit ovat aivan loppu. Huonokuntoisilla laakereilla on vaarallista ajaa ja jokaisen olisikin syytä kokeilla välillä tuntuuko laakereissa välystä. Välykset pystyy helposti kokeilemaan kun pyörä on pukilla tai kaveri pitää pyörää pystyssä. Jos välys tuntuu niin laakerit ovat jo todella huonot. Huonon laakerin tunnistaa myös renkaan vaihdon yhteydessä kun pyörität laakerin sisäkoolia.

Tässä ohjeessa esimerkkinä isomman moottoripyörän takapyörä jossa on vetopakka. Vetopakan laakerinvaihto menee samalla tavalla kuin pyörän laakerin vaihto.

takapyörän laakeri

Irroitus

  1. Irroita vanteesta pölysuojat, jos vanteessa käytetään pölysuojia.
  2. Putsaa laakerin pesä niin että laakeri ei tartu likaan kun se otetaan pois. Tarkista onko laakerit lukittu lukkorenkailla ja poista ne.
  3. Lämmitä napaa töhöllä tai kuumailmapuhaltimella niin laakeri tulee helposti ulos. Maalatuissa vanteissa kannattaa lämpöä antaa maltilla.
  4. Kun napa on kuuma niin laakerin saa naputeltua helposti pois pitkällä pyörötangolla vastakkaiselta puolelta. Pyörötangon pää pitää olla hyvässä kunnossa, että se tarttuu kunnolla laakerin sisäkoolin reunaan. Naputtele vastakkaisista kohdista niin laakeri ei takerru kiinni. Tässä kohtaa ei tarvitse käyttää paljon voimaa!
  5. Toinen laakeri kun on saatu pois niin poista sisäputki navasta ja toista kohta 4 toiselle puolelle. Laakerit ja sisäputki on nyt poissa tieltä niin putsaa napa huolellisesti.

Kasaus

  1. Ota uusi pyöränlaakerisarja esille ja etsi sopivat lyöntityökalut laakereille. Työkalun olisi hyvä olla pehmeämpää materiaalia kuin laakerin. Kannattaa sorvata alumiinista sopivat holkit mitkä ovat vähän pienemmät kuin laakerin ulkohalkaisija ja holkki ei saa osua sisäkooliin. Jotkut saattavat käyttää hylsysarjan hylsyjä.
  2. Lämmitä napa ja naputtele laakeri paikoilleen. Tarkista että laakeri on oikeassa kohdassa. Muista lukkorengas, jos käytössä.
  3. Laita sisäputki paikoilleen.
  4. Asenna toisen puolen laakeri ja tarkkaile samalla sisäputken oikeaa asentoa. Varmista että akseli menee hyvin navan läpi.
  5. Laita rasvaa pölysuojiin ja asenna ne paikalleen.
Vetopakan laakeri

Näillä ohjeilla testaamaan laakerien kunto tai vaihtamaan pyöränlaakerit tarvittaessa.

Jos laakerien kunto tai vaihto epäilyttää niin voit varata huoltoajan itsellesi täältä.